Kütüphanecilik
bilimi kuramcılarından Jessa Shera; hava, su, yiyecek ve barınak olarak nitelendirilen
insanlığın geleneksel gereksinimlerine bir beşincisini, bilgiyi eklediğini
belirtmektedir(Atılgandan’dan aktaran Kurulgan, Çekerol 2008).
Bilginin önemli olduğu bir çağdayız. Hızlı bir gelişim ve değişim içinde olan bilgi...
Öğrendiğimiz birçok şey kısa sürede güncelliğini ve değerini yitirebilmektedir.
Eğitim kurumları tarafından aktarılan bilgiler belirli bir süre sonra
ihtiyacımızı karşılayamamaktadır. Böyle bir ortam ve durumda bireyler
kendilerini yenileme, ihtiyaçlarını karşılayacak yeni bilgilere ulaşma çabası
içine girmektedirler/girebilirler. Hayat boyu öğrenme bu noktada önemli bir
yere sahiptir. Bireylerin hayat boyu öğrenme çabası içerisine girmesi,
kendisini yenilemesi için çeşitli becerilere sahip olması gerekir. Bunlardan
bir tanesi (göreceli olarak önemli bir tanesi de) okuma alışkanlığıdır. Eğitim kurumları çoğu zaman bireyin ilgi ve yeteneklerini göz ardı
edebilmektedir. Birey okuma alışkanlığı sayesinde kendi ilgi ve yeteneklerini
geliştirebilir, kendini gerçekleştirme olanağı bulabilir. Bu becerinin
zamandan, mekandan bağımsız olarak gerçekleştirilebilmesi önemli bir
avantajdır. Sağlıklı, demokratik, araştıran, yaratıcı ve sorgulayan toplum
ve nesiller yetiştirmenin anahtarı okuma alışkanlığı kazanmaktan/kazandırmaktan
geçmektedir.
Çeşitli araştırmalar okuma alışkanlığının temelinin çocukluk
döneminde atıldığını bize göstermektedir.
Çocuğun ilk çevresinin aile tarafından oluştuğunu ve çocuğun ilk
yaşantılarının, deneyimlerinin bu ilk çevrede gerçekleştiğini, bu deneyim ile
yaşantıların, bireyin kişiliğinde ve ilerleyen yaşantısında önemli etkileri
olduğunu düşünürsek, ailelere, bu önemli süreçte büyük sorumluluklar
düşmektedir. Aşağıda ebeveynlere ve
öğretmenlere bazı tavsiyelerde bulunulmuştur.
Bamberger (1990), ebeveynlere, çocuklarına okuma
alışkanlığı kazandırabilmeleri için birtakım önerilerde bulunmuştur:
- Ebeveynler çocuklarına olabildiğince sık hikâyeler
anlatmalı ve yüksek sesle okumalıdırlar.
- Ebeveynler çocukları için yaşına, isteklerine,
ihtiyaçlarına ve gelişim aşamasına uygun kişisel bir kütüphane kurmalıdırlar.
- Ebeveynler çocuklarını cep harçlıklarından bir
kısmını kitaplara harcamak için eğitmelidirler.
- Ebeveynler, olabildiğince çok sayıda akşamın belli
bir süresinin okumaya ayrılmasını sağlamalıdırlar; bu sürede ailenin her üyesi
kendi kitabını okumalıdır.
- Ebeveynler çocuklarının okumasına katılmalıdırlar,
yani okudukları şeyler hakkında onlarla konuşmalıdırlar.
- Ebeveynler çocuklarına, okudukları şeyleri
uygulayabileceklerini ve kullanabileceklerini; kitapların onların hayatlarını
kurtardığını, aydınlattığını ve güzelleştirdiğini anlamalarında yardımcı
olmalıdırlar.
Ailenin yanında, çocuğun eğitim hayatına
başlamasıyla birlikte, öğretmenler de öğrenci için önemli bir rol modeldir.
Öğretmenlerin çocukların okuma alışkanlıklarının
geliştirilmesinde, üzerine düşen görevleri ve yapabileceklerini şu başlıklarda
özetlemek mümkündür:
- Okunmasını gerekli gördüğü kitaplardan oluşan
sınıf kitaplığının oluşturulmasını sağlamak,
- Kitapları öğrencilerin kolayca ulaşabilecekleri
şekilde düzenlemek,
- Sınıf içinde yeri geldikçe okuma türleri hakkında
değerlendirmelerde bulunarak öğrencilerin ilgisini çekebilecek eserleri onlara
tanıtmak,
- Öğrencilere vereceği ödevlerle bir okuma planı
kavramı yerleştirmek,
- Uygun zamanlarda öğrencileriyle okunan kitaplar
hakkında konuşmak,
- Okuma yarışmaları düzenleyerek çok okuyan
öğrencileri kitapla ödüllendirmek,
- Okuma alışkanlığı kazanmış öğrencilerini bu
özelliklerinden dolayı takdir etmek,
- Sınıf ve okul gazetelerinde kitap tanıtım
yazılarına da yer vermek (Kıbrıs, 2000).
Yazan: Hakan UZUN (Eğitim Bilim Toplum Çocuk)
KAYNAKÇA
-Bamberger, R. (1990). Okuma
alıskanlıgını gelistirme. Çev. Bengü Çapar. Kültür Bakanlıgı,
Ankara.
-Kıbrıs,
İ. (2000). Uygulamalı çocuk edebiyatı.
Ankara: Eylül Kitap ve Yayınevi.
-Kurulgan M., Çekerol G. S. (2008).Öğrencilerin okuma ve kütüphane kullanma alışkanlıkları üzerinde bir araştırma: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Cilt/Vol.:8- Sayı/No: 2 : 237–258 (2008) (Erişim tarihi 29 Aralık 2014) (https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/329/544378.pdf?sequence=1&isAllowed=y)
-Kurulgan M., Çekerol G. S. (2008).Öğrencilerin okuma ve kütüphane kullanma alışkanlıkları üzerinde bir araştırma: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Cilt/Vol.:8- Sayı/No: 2 : 237–258 (2008) (Erişim tarihi 29 Aralık 2014) (https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/329/544378.pdf?sequence=1&isAllowed=y)
(Atılgandan’dan aktaran Kurulgan, Çekerol 2008)

0 yorum:
Yorum Gönder